Dagens träning

jag orkade ju som sagt inte träna igår..

Idag när jag var på skolan gjorde Malin (i min klass) ett åstrandstest på mig. Det är ett konditionstest ¨på en speciell cykel. Jag har gjort det förut, men har som alltid varit lite fundersam över mina resultat, så jag pratade med en av mina lärare som också tyckte att det lät lite konstigt att jag kom upp i en sådan hög puls trots att min upplevda ansträngning var så låg.

Jag fick låna hem en pulsklocka från skolan, så jag ska idag göra ett eget litet maxpuls-test, jag ska ta med mig en person som kan hjälpa mig med detta! Det är inte något man bör göra om man inte har en bra kondition! Vi får se om jag ens pallar det!! (jag tvivlar)

Men det skulle vara ett bra sätt att kolla om jag kanske har en ovanligt hög maxpuls, för har jag det är det inte så konstigt att jag får så dåligt utslag på konditionstestet jag gjorde idag!

Här följer iaf lite instruktioner om vad jag ska utsätta mig för senare idag:

Använd pulsklocka under testet då det är väldigt svårt att manuellt ta pulsen vid så hög puls som det blir under detta test.
Efter en ordentlig uppvärmning börjar du med att cykla eller springa i ett lugnt tempo. Öka sedan tempot eller motståndet successivt så att du varje minut får det lite jobbigare. Du bör öka intensiteten så ofta och mycket så att du efter ca 10-15 minuter når din maxpuls. Du har nått din maxpuls när du inte kan öka din puls trots att du ökar farten eller motståndet. I slutet av testet ligger du på mjölksyreförbränning och kan därmed inte hålla på så länge så det gäller att inte stanna kvar på samma intensitetsnivå för länge i slutet.
Det är bättre att öka intensiteten ofta och lite istället för sällan och tungt. Går du på för tungt för snabbt är det lätt att du drar på dig mjölksyra för tidigt och därmed inte når din maxpuls.

Vad tror ni? låter det jobbigt?

önska mig lycka till..

Jag skriver in mina resultat senare..

Kommentarer
Postat av: J the best

Jo men vi gick ju också, typ halva vägen kanske. Vi kan kalla de intervaller men sanningen är ju att jag inte kommit igång än :)

2008-05-22 @ 23:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0