Effektiv träning!!

Beroende på vad du har för mål med din träning så är det bra att veta hur man ska göra för att uppnå så bra resultat som möjligt.. Förutsatt att du bryr dig om det!

Till exempel!

På mitt gym (där jag löptränar på vintrarna när det är för kallt för att vara ute)

Är det många som börjar med att värma upp på löpbanden, för att sedan gå in i styrke- rummet och köra ett hårt styrkepass..

Jag fattar inte varför det är så!

Det jag har fått lära mig på skolan av min professor i muskelfysiologi:

Det finns tre olika typer av muskelfibrer

1= ex löpning (mest uthålliga)
2A= stora muskler, inte starkast el mest uthålliga (mittimellan)
2B eller X= Explosiva starka! (inte så uthålliga)

När man då börjar med att värma upp på en cykel eller ett löpband, så deprimeras typ 2A och typ 2B muskelfibrerna, och du säger åt din kropp att det är nu typ 1 fibrerna i kroppen som du ska använda. När du då sedan går in i gymmet och helt plötsligt börjar lyfta vikter så blir kroppen chockad och försöker då för brinnande livet att få fram så mycket av de andra muskelfibrerna igen..

En liten liknelse: När du ska steka köttbullar inte tar du då fram våffeljärnet!!

Alltså! Värm upp med samma övningar som du sedan ska träna!

Om du väljer att inte följa mitt råd, får du självklart en träning ändå, men inte i närheten av en lika effektiv tränig som du skulle kunna ha!

Jag är medveten om att jag kommer att trampa många som tränat länge och gjort precis som jag har beskrivit ovan på tårna!

Men jag blir så less på att se människor göra samma grundläggande fel!! varje dag!
Några av mina kompisar som jag har berättat detta för säger att jamen när jag värmer upp på en cykel så blir kroppen varm och är redo för en större ansträngning..

Joo, för en större ansträngning på en CYKEL! inte med vikter!

Kommentarer
Postat av: Elin Nilsson

Jo jag har också en blogg =) Nä man vet som inte vem som har...är lite knepigt att söka tycker jag =P Men allting flöt på bra i skolan och allt bra med dig och Andreas?! =)

2008-05-06 @ 14:10:24
URL: http://Elinilsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej!
Jag har läst din konversation med 'Joakim' på Glitzys blogg och jag tycker att dina inlägg var mycket sympatiska och jag kan lova att när någon inte är lika proppmätt som han är så tenderar man att tacksamt ta till sig tips och information om träning. Nu ska jag läsa din blogg istället, Glitzy och hennes sambo gör mig irriterad.

2008-05-06 @ 21:02:13
Postat av: C

Till anonym! Hej! ojoj tack så mycket! jag vet ju inte riktigt vad Jokaim har för typ av utbildning i ämnet som vi diskuterade, men jag kände att han försökta tala mig lite över huvudet.. det var därför jag inte orkade svara på hans sista inlägg, för han ändrade hela tiden vad han pratade om.. Jag var inte ens medveten om att det var Glitzys sambo, jag har inte varit in på hennes blogg speciellt mkt.. Men jag kan iaf säga att jag håller på att utbilda mig till sjukgymnast, och tycker att det är viktigt att utbilda och lära människor men om träning!=) hoppas att du inte kommer at li besviken!

2008-05-06 @ 23:35:10
URL: http://skildrandetankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0