Kost och näring!

Jag har varit på en otroligt spännande föreläsning idag som handlade om Näringsfysiologi!

Vi fick lära oss om Nordens rekomendationer för protein, fett, kolhydrater, kostfibrer och om saltintag. Vi gick även in på ämnet transfetter.

+ några andra spännande saker,

Exempel om BMI (body mass index) fast det hon berättade om det kunde jag redan!
men jag berättar lite om det ändå!

BMI: normalt 20-25, övervikt 25-30, och fetma 30+ men som jag har sagt i ett tidigare inlägg så stämmer inte alltid BMI, ftersom muskler väger mer än fett!

För att räkna ut ditt BMI:
vikt i kg / längd upphöjt i 2

Däremot så berättade hon om en annan form av mätning som man kan använda sig av oxå, en som det inte talas om lika mycket! WHR, (waist, hip ratio tror jag att det stavades!)

WHR= förhållandet midjemått / höftmått. 
Du tar helt enkelt bara ditt midjemått och delar det med ditt höftmått och så får du fram en siffra! Ett normalt värde ska ligga på ca 0.8 ligger du under så har du inte för mkt fett på magen, ligger du däremot över så kanske du ska fundera på att gå ner ett par kilon..

Rekomendation dagligt intag på:
Protein 10-15%
Fett 30%
Kolhydrater 55-60% (av det ska socker vara ca 10%)
Kostfibrer 25-30 gram/dag

Det jag kan nämna med siffran på kolhydrater, det menas inte bara potatis, pasta och dylikt utan frukt, grönsaker, rotfrukter osv..

För att få i sig rätt mängd av detta finns det ett enkelt knep, förutom att äta varierat så är det att äta efter tallriksmodellen!
Jag hittade en ganska bra bild på internet! klicka för att förstora!


Vi gick in väldigt mkt i detalj på alla tidigare nämnda föroämnen, men skulle jag berätta allt det så skulle det bli lika långt som mina anteckningar=) så är det något specifikt ni undrar så fråga gärna!

Kommentarer
Postat av: J

Haha men du om nån vet väl att jag är kass på att packa?? =)

2008-05-08 @ 20:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0