ikväll

Ikväll  har jag varit ledsen! ledsen och arg..

jag anklagade en människa jag känner för att inte känna sympati och empati.

jag tvivlar att denna människa ens vet skillnaden på dessa två ord..

så här kommer dem i alla fall.. för dem som det kan intressera..

Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelseutan för att någon annan personsom denne är välvilligt inställd till är ledsen.

Empati betäcknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöverett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även rationellt värderande.


Den empatiska processen tar jag även med då denna är väldigt intressant att läsa om!

I den empatiska processen ingår både känslor och intellekt. Affektiv empati innebär att affekter väcks i empaten- den person som hyser empati- medan kognitiv empati är den rationellaprövning som sker för att utvärdera affekternas relevans och betydelse. I empatiprocessen växlarempaten mellan dessatvå former för att succesivt öka sitt medvetande om den andres känslomässiga tillstånd.


*affekt=upplevelse av en känsla

källa: Wikipedia


Jag har förändras, numer när jag hamnar i en sådan hetsig diskussion som jag hamnade i ikväll, har jag märkt att jag har lättare att ta mig till fakta och sunt förnuft, inte bara känslor.. det är ju iof bra! för då har jag verkligen grund för vad jag säger också, men inget spelade någon roll ikväll.. han gav sig inte, vad som än sas, försökte han tvinga på sitt osympatiska och oempatiska synsätt..

jag blev så upprörd och arg att jag började gråta tillsammans med dig, jag har inte ens varit i närheten av samma situation som du befinner dig i nu. men jag känner med dig! och jag tycker att han var ett svin!

Och lyssna på oss när vi säger, att du är underbar! du har ett stort hjärta och har massor att ge till din omgivning!

Glöm inte det!

Kommentarer
Postat av: J

Tack =) Näe de har inte hänt nånting, vad har hänt hos dej?

2009-01-03 @ 14:25:10
URL: http://mittimellan.blogg.se/
Postat av: J

Gillar är väl ett starkt ord, men det gick an =) Japp de är Drängarna, den heter Jag börjar på måndag, så ladda hem den nu å börja bränna =)

2009-01-04 @ 15:59:16
URL: http://mittimellan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0