Intervallträning-Inget för nybörjare

Intervallträning utsätter kroppen för större påfrestning än vanlig löpning och bör inte utövas föränn man orkar springa minst 5-6 km två gånger i veckan och har gjort det ett tag.

Här är några grundläggande regler att följa:

1. Inget för nybörjare
2. Du bör värma upp ordentligt före träningen genom att gå i rask takt i ca 10 minuter, efter detta stretchar du!
3. Hoppa över träningen om du känner dig krasslig. En viktig förutsättning för att kunna genomföra intervallträning utan att överbelasta kroppen är att du är pigg och helt skadefri!
 
4. Ge kroppen tid att återhämta sig! Efter sådan påfrestning behöver kroppens leder, muskler och senor tid att återhämta sig! Vänta i 2 dagar med träning! Väl förtjänt vila!

Väljer du att inte lyssna på dessa råd utan fortsätter och tränar kan intervallerna faktiskt försämra formen och du blir övertränad!

Symptom på övertränad kropp är: bristfällig återhämtning, kroniskt ömmande muskler, försvagat immunförsvar, humörsvängningar och sömnlöshet 


Kommentarer
Postat av: sanna

Sv: Nej jag vet och det suger! Jag har verkligen ingen matlust när jag är sjuk, legat i flunsan i en vecka nu så hoppas jag blir helt frisk snart!

2009-01-11 @ 23:05:36
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Dragana

Det var bra tips det där!

2009-01-12 @ 11:34:40
URL: http://iseedee.blogg.se/
Postat av: Malin

Tänkte bara meddela att jag tror att jag klarade tentan (du vägrar svara på telefon så misstänkte du var ute). Fick handen och det kändes helt ok. Men svårt att veta när man inte vet vad dem tittar efter.



Lycka till imorrn!

2009-01-12 @ 15:06:39
Postat av: C

Va kul att det kändes bra! =)



jag var inte hemma=) jag var i stan hos Linda och undersökte henne=)

2009-01-12 @ 16:54:55
URL: http://skildrandetankar.blogg.se/
Postat av: Dragana

Svar: Ja det är bra. Realistiska tips med träning är alltid uppskattade, från mig i alla fall!



En fråga dock. Har du något tips för oss som inte kan springa, av en eller annan orsak, men endå hitta på något på egen hand som inte kostar pengar med är kul att träna hemma?

2009-01-13 @ 04:54:37
URL: http://iseedee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0