Hälsoplan!

Jag sa till en tjej som läst min blogg att jag skulle lägga ut en plan för att hjälpa att få igång träningen!
Här är den!


HÄLSOPLAN

(Må-bra-plan, Målplan)


Det här är ett sätt att göra en hälsoplan. Ju mer du tänker igenom de olika punkterna desto större blir chansen att du når ditt mål.

  

Uppgift: Välj ett mål som har med din hälsa att göra.

Gör en egen Hälsoplan enligt följande punkter.




?·        Vision/Dröm
- Låt fantasin flöda, måla ut ordentligt.


?·       Mål/Delmål
- Synligt
- Mätbart
- Accepterat
- Realistiskt
- Tidsbestämt

?·       Handlingsplan
- När, var, vad, hur och hur ofta?
- Fallgropar och problemlösningar, "plan B"
- Tidseffektiv

?·       Tidplan
- Startdatum
- Delmåldatum
- Måldatum


?·        Belöning/morot
- Mycket viktig. Både vid mål och delmål.


(Det är viktigt att inte belöna med mat, eller godis vid sista punkten.. Det är inte speciellt nog! Gör något som du verkligen inte gör ofta/ eller aldrig provat förr. Far på weekend eller å bowla eller något som du tycker är kul!)

Dröm stort, men se till att det inte stannar där=)

Jag vill tillägga en sak!

denna plan behöver inte nödvändigtvis bara handla om träning och hur man ska gå ner  eller upp i vikt, den kan handla om precis vad du vill, hur du ska lyckas sluta med sockerintaget, eller hur du ska göra för att lyckas komma dig fram i karriären.. ja allt möjligt är den bra för=)

Kommentarer
Postat av: J

Mitt delmål är ju en tatuering, det är väl bra? =)

2008-05-20 @ 19:26:17
Postat av: C

Du menar belöningen till ett delmål, ja det är ju super, men om du har en sådan rolig grej som belöning i ett delmål vad är då belöningen när du är helt klar? det måste ska vara något jätteroligt!

2008-05-21 @ 00:04:34
URL: http://skildrandetankar.blogg.se
Postat av: Annemie

Tack så mycket =) Ska sätta mig ner och kolla igenom den lite nogare senare idag. Ha en bra dag! Kram

2008-05-21 @ 07:27:33
URL: http://miesvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0