Egen lingonsylt och smarrig höstsoppa

Jag har njutit av höstens första hälft med allt från att plocka blåbär och lingon till att äta god höstsoppa.
Foto: privat
Jag har även gjort min egna lingonsyt för första gången, här ovan ser ni mina lingon då jag just ställt dem på spisen med ca 2 dl vatten i botten till ca 1,5 liter lingon.

Foto:privat
Bara några minuter senare såg det ut såhär. Innan jag började att hälla i socker och sytsocker så skummade jag. Jag stoppade i 2 dl vanligt socker och ca 3 dl syltsocker, allt enligt recept. Det tar totalt cirka 15 minuter att göra sin egen sylt. Mysigt hela vägen! Ändå från lingonskogen och till färdig produkt :)
 
Förutom detta så har jag tidigare i september gjort en väldigt god höstsoppa som jag varmt rekomenderar! Det är bland den godaste soppa man kan äta och den går snabbt att tillaga.

Foto: privat
 
Recept: Mustig svampsoppa (4 personer)
ca 4 dl förvälvda trattkantareller
1 stor gul lök
2 morötter, skurna i små bitar
2 msk mjöl eller redning
8 dl grönsaksbuljong
2 dl mjölk
2 dl grädde eller creme fraiche
2 tsk tomatpuré
1 ask cockailtomater, halverade
persilja, salt och peppar
 
Gör såhär:
koka bort vätskan i svampen. Fräs svampen tillsammans med lök och morot i smör. Pudra över mjölet. Späd med buljong och mjölk under omrörning. tillsätt grädde eller creme fraiche och tomatpuré. Koka soppan i 10 minuter tills morötterna börjar mjukna. Häll i tomater och hackad persilja och koka ytterligare några minuter. Smaka av med sat och peppar. 
 
Till soppan rekomenderas ett grovt mörkt bröd och kalasöl från Nils Oskar. 
 
Njut :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Har tapeterna i stugan och kommer inte att hinna dit i veckan. Kanske nästa.

Svar: okej, bra att veta :)
catharina

2012-09-13 @ 12:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0