Tillbaka..igen..

Jag som lovade att jag skulle vara aktiv i min blogg igen.. men så ville inte ödet!

I tisdags råkade jag utför, en väldigt smärtsam sak..

Akut bukspottkörtelinflamation.. Lite info om vad jag har fått gå igenom kommer här!

Symtom

Magsmärtan vid bukspottkörtelinflammation kommer snabbt, på fem till tio minuter. Det gör mycket ont högt upp i magen, under vänster revbensbåge. Ibland strålar det onda ut i ryggen, mellan skulderbladen. Magen blir utspänd och öm. Den sjuke är blek och kallsvettig, kan bli illamående och kräkas. Besvären liknar dem vid akut hjärtinfarkt eller brustet magsår.

Källa: http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3171


Behandling

Akut bukspottkörtelinflammation går oftast över av sig själv, men man brukar bli så dålig att man behöver vårdas på sjukhus. Ibland kan sjukdomen bli livshotande.

Man får inte äta eller dricka tills inflammationen har läkt, vilket brukar ta några dagar. I stället får man vätska och salter direkt i blodet genom dropp, och smärtstillande medicin.

Om man behöver behandlas längre tid får man också näringslösning, ibland direkt i blodet eller genom en slang ner i magsäcken, en så kallad sond. Ofta får man även antibiotika.

Var det en gallsten som orsakade sjukdomen, så brukar gallblåsan opereras bort vid ett senare tillfälle.

Källa:http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=28302

Min gallblåsa är bortopererad förra året, jag dricker inte så mkt alkohol... så tyvärr vet dom inte varför jag fick detta...

Jag spydde som en gris å mådde pyton! en utredning om varför jag fått detta är på G.. hoppas bara att jag får ett svar  och en lösning så att jag slipper få igen det!


Kommentarer
Postat av: J

Huvva..men skönt att du är hemma igen =)

2008-06-15 @ 18:38:24
URL: http://mittimellan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0