Din fot, ett viktigt redskap!

Är du en pronerare eller supinerare?
Detta är väldigt viktigt att veta när du ska köpa dina löparskor, och när du löptränar, för att undvika skador i fotled, knäled och kanske till och med höftled!

Pronation ser ut på detta sättet:

Är du en pronerare så går du med tyngdpunkten på insida fot! (De flesta är pronerare)

Det som då kan hända med ditt knä är att du får en så kallad valgus (kobent) och dina knän påverkas på följande sätt:


Är du däremot en Supinerare som jag är, så ser din fots position ut såhär:
(inte min fot på bilden! jag supinerar mer!)


Självklart får då detta en verkan på din knäled så att du får en varus (hjulbent)

Det är ändå konstigt, för jag är en extrem supinerare men jag är inte hjulbent, jag har väldigt rakar och fina ben motför vad jag bör ha, med tanke på mina fötter!

Ett varus (hjulbent) knä:


Så får ni ont i knäna, tänk på vad ni har för skor egentligen.

I detta fall går funktion före mode.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0