Why?! =)

Jag har roat mig själv med att störa mig på varför vi alltid måste vara så himla noga i allt på skolan..exempelvis sättet att förklara vad smärta är..
Svar: samlingsbegrepp för upplevelser med en olustbetonad emotionell karaktär där orsaken är skiftande..

KOM IGEN!

Varför kan man inte bara skriva: när det gör ont.. (haha)

eller varför vi ska kunna vad bukspottkörtelns alla delar heter på latin..

det är ju dessutom så himla kul! att lära sig vilka organ i kroppen som ligger intra resp. retroperiotenalt (innanför och utanför  bukhinnan)

haha sen så är det tydligen suuuperviktigt att veta hur tarmperistaltiken rör sig oxå! haha.. för er som inte vet så är det hur.. hmm.. skiten rör sig i tarmen.. sen så är detta väldigt stora delar av tentan också medan det som vi tycker är viktigt är väldigt små, som exempelvis vad uthållighetsträning har för effekter på hjärtat och blodomloppet.. svar: lägre vilopuls,starkare hjärta och ökad blodvolym.. sånt är ju kul.. å för att det är så kul så är det ju självklart den minsta delen av tentan =)

Kommentarer
Postat av: Lisa

hehe. jag förstår vad du menar. men jag jobbar en del med smärtpatienter och tro mig, det är faktiskt ganska värdefullt att kunna se på smärta på olika sätt och att vara verbalt flexibel. olustbetonad emotionell karaktär, alltså... hmm, det behöver alltså inte göra ont som när man bryter benet utan kanske bara som när man får hjärtat krossat... å, nu hamnar vi på mitt ämne och jag ska inte snöa in men ta vara på kunskapen, jag önskar att jag ahde sugit åt mig mer av min egen redan på universitetet.

nu vet jag att tentan redan gått av stapeln och därför är väl inte det här inlägget så värst inspirerande men ändå. (vad du ska ha alla latinska bukspottskörtelnamn till kan jag dock inte känna att jag förstår för egen del, hehe). hoppas att tentan gick utmärkt i alla fall.

2008-06-07 @ 11:02:55
Postat av: C

Haha, joo jag vet att det är bra inför framtiden, jag kände bara att jag behövde gnälla av mig lite =) men vad har du för spännande yrke då? Inte visste jag att det var folk som faktiskt jobbar inom vården som oxå läser min blogg=)

2008-06-08 @ 22:21:06
URL: http://skildrandetankar.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag läser bara bra bloggar.

Jag jobbar som konsult (inom vården), med vad man kan beskriva som mental träning och beteendeförändringar för ökad livskvalitet. Det gör att jag jobbar med allt från ätstörningar till smärtproblematik, stressproblem till relationsproblem. Det är roligt och viktigt att ha förankrat i forskning!

2008-06-09 @ 20:22:26
Postat av: C

Ohh=) va kul att du gillar min blogg, vad stolt jag blir=) Jisses! ditt jobb verkar ju jätte spännanande! och verkligen ett yrke som behövs i dagens samhälle!

2008-06-10 @ 12:01:14
URL: http://skildrandetankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0