Löprunda på 9 km

Nu är jag hemma i Skellefteå och ska strax bege mig ut och jogga, broarna runt! Sist jag sprang den vändan var i högstadiet! Men jag längtar, för på min runda så får jag springa över Sveriges älsta träbro. Lejonströmsbron går mellan stadsdelarna Sunnanå och prästbordet, nära den vackra landskyrkan.

Nu är det inte lika grönt som på dessa bilder, men jag hoppas att ni ändå förstår.
Om man ska springa, varför inte springa där det är vackert? där man kan drömma sig bort?




Förut var jag en sådan person som bara sprang på löpband, förjag tyckte att det inte var lika jobbigt, men nu ligger glädjen i att få springa ute i naturen med Hunden som sällskap =)

Fast idag blir det inte bara Devil som blir min följeslagare, utan även Kira, pappas hamiltonstövare.

Nu, lite intressant fakta om lejonströmsbron.

De första åren fick man betala en broavgift för att passera Lejonströmsbron, enligt följande:

  • En gående person - 1 öre
  • En ryttare med häst - 3 öre
  • Kärra dragen av en häst - 6 öre
  • Vagn dragen av ett flera hästar - 12 öre

1868 införde man hastighetsbegränsning över bron. Om man åkte eller red fortare än en gående kunde man få böta 5 riksdaler. Lejonströmsbron hade en gång i tiden påfarter av trä. Den totala längden var då 314 meter.

Ut i vårsolen och njut ni också =)



Nu är det Efter springturen: det tog ca 1h.
Jag är supernöjd! det var jätteskönt ute i vårsolen =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0