Stretcha kroppen, del 1 underkroppen

Jag sa ju att jag skulle berätta hur man strechar kroppen =)

För att veta hur man ska strecha så tycker jag att det är bra att veta hur musklerna egentligen ser ut!
För grejen med streching är att man töjer muskelfästet från dess ursprung!

Så, lårmuskeln! som heter  musculus Quadriceps, såhär ser den ut! (klicka för stor bild!)


Quadriceps är egentligen 4 muskler, som går ihop till en stor sena som går över knäskålen och fäster på underbenet. Ni kan känna den på er själva!

För att strecha den korrekt så tar du i stående, tag i foten och trycker den upp mot rumpan, se till att knääna är ihop! annars kopplar du ur lårmuskeln som du försöker stretcha! och tryck försiktigt fram bäckenet för ännu mer töjjning som på bilden under! (självklart finns det fler sätt att stretcha denna muskel, men jag tar bara upp de vanligaste!)
 
Sen har vi Vadmusklerna som har som samlingsnamnet triceps surae Det här är en muskelgrupp som består av två muskler!
1. muskulus gastrocnemius (de övre muskelbukarna på bilden under)
2. musculus. soleus som är den nedre muskelbuken.


Dessa två muskler går ihop, och bildar hälsenan!

Du kan stretcha dem på flera olika sätt, men här är ett av dem!
Ställ dig ca en meter från en vägg och sätt den vad du vill stretcha så långt bak du kan utan att lyfta hälen från golvet. Var inte för våldsam när du gör detta, ideén är att du ska försiktigt töja ut muskeln! (som på bilden under!)


Sen har vi Hamstrings! (baksida lår!) såhär ser de musklerna ut! (som vanligt klicka för stor bild!)

Här kommer exempel på hur dessa kan stretchas.
Sitt på golvet med ena benet rakt (som på bilden under) och det andra böjt åt sidan, sträck försiktigt efter dina tår, på det raka benet, och repitera på båda sidorna.


Det finns väldigt många olika sätt att töja denna muskel..

mer av det kommer i nästa avsnitt av "Stretcha kroppen" så Stay Tuned!


Glöm inte att stretcha löparmuskeln! Exakt hur du gör det finns i kategorier-stretcha kroppen!


Kommentarer
Postat av: Caroline

Detta behövde jag faktiskt, tack!

2009-01-10 @ 06:29:46
URL: http://anothermilkshake.blogg.se/
Postat av: Maja

hej! såg ditt inlägg i kenzas blogg ang träning så tänkte att du kanske hade lite koll på sånt :P när man ska träna styrketräna, brukar jag värma upp några minuter först på tex löpbandet.. behövs det eller kan man börja direkt med och lyfta? du nämnde att man inte ska kombinera kondition/styrka så det var därför jag undrade.. ibland kör jag kanske t.om 10 min innan jag börjar styrketräna för och komma igång och bli varm i kroppen.

2009-01-10 @ 09:03:12
URL: http://majapirayan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0