Barndomsminnen

Jag satt och tänkte på utlandsresor min familj gjort när jag var barn. Detta fick mig att tänka på en resa vi gjorde till Grekland. Jag minns att jag, min familj och en kompis familj var på deras hotell och skulle äta middag.
Jag minns att jag älskade den maten.

Den maten var Paella, så jag tänkte göra ett försök på att tillaga den maten själv :) vi får se hur det går.. Här är iaf mitt middagstips.

paella till 4 personer



Du behöver:

1,2 kg kyckling
1 dl olivolja
2 st lökar, hackade
1 st röd paprika, strimlad
2 st vitlöksklyftor, hackade
3 dl långkornit ris, gärna avioro
3 dl vitt vin
0,5 kg skalade och hackade tomater
6 dl buljong
nymalen peppar
lite saffran
1 tsk dragon
1,5 tsk salt
12 stycken musslor
300 gr gröna ärtor
300 gr skalade räkor

Gör såhär:

1/Dela kycklingen i portionsbitar och bryn dem lätt i olja i en djup (paella)panna. Häll i lök och paprikastrimlor och låt alltihop brynas lite lätt. Blanda i de hackade vitlöksklyftorna.


2/Häll i riset och bryn tills det är glansigt. Tillsätt vinet. Koka i några minuter och häll i de hackade tomaterna och buljongen.

3/Stöt saffran och dragon tillsammans med nymalen peppar och häll sedan i pannan. Tillsätt salt och låt rätten småputtra i ca 25 minuter.


4/Rensa under tiden musslorna. Häll i dem tillsammans med ärterna när ca 5 minuter av koktiden återstår. Kasta de
musslor som inte öppnat sig. Blanda till sist i räkorna, smaka av och servera.


Ät och njut =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0