Ett tips till efterrätt på nyårsbordet

Det finns en tårta i min familj som aldrig är fel, det receptet ska ni nu få, enligt mig är det världens goaste tårta=)

Gun´s Tårta (mammas kompis)

3 st äggvitor- vispas hårt
2 dl socker- röres sedan i +
3 dl rice crispies

Chokladkräm:
3 ägggulor
3/4 dl socker
3/4 dl vispgrädde
50 g smör eller margarin
100 g mörk blockchoklad (ljus går lika bra)

Blanda i kastrull och låt sjuda tills det tjocknar

Nu, det som är viktigt med chokladcremen är att det inte kommer någon äggvita i den, den blir konstig då, så var noga, och chokladen läggs i bitvis så att det alltid går att röra och det inte får en chans att bränna fast. (Med ljus choklad blir tårtan lite sötare, men jag som älskar ljus choklad har inget emot detta, det är en smaksak.)

Fyllning: Den kalla avsvalnade chokladcremen och 3 dl vispad grädde.

Långpanna ca 30-40 cm
Ugnspapper- smörat

Bred smeten på plåten. Sätt in i ugnen  (150 grader) i cirka en timme.
Stäng av ugnen och öppna ugnspuckan. Låt den stå på glänt eller lägg rn trägaffel mellan (tårtbotten ska svalna sakta). Dela sedan marängen på mitten (du får alltså ut en tårta som är som en halv ugnsplåt stor av denna) Bred på chokladcremen och den vispade grädden. Sätt därefter på den andra hälften av marängen och tårtan är färdig! 



Bilder: hemmakanalen.se



Bilder: http://hemligatradgarden.blogspot.com/

Kommentarer
Postat av: Jennan

Den där tårtan ska jag prova göra tills ikväll :)

2010-12-31 @ 12:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0